2009-02-01, Redigerat 2009-02-08

PÅ  NÅGRA  CIRKUSAR  OCH  VARIETÉER

I  SVERIGE SÄSONGEN  1959

 

 

CIRKUS  SCOTT

Detta år samarbetade Scott med Cirkus Strassburger och Käte Bronett hade verkligen fått ihop en mycket bra
föreställning och där skötte sonen Francois spelledningen.. Daniel Brunner var kapellmästare.


RECO and MAY
 Orkestern inledde med flera melodier och
 så var det dags för CAROUSELL, en stor
 samling med cirkusbaletten, elefanter, häs-
 tar och mycket mera i en pampig fiesta.
 Två australiska komiker i och på roterande
 stege, BALCONAS, var nästa nummer och
 dessa herrar var otroligt roliga och duktiga i
 sina fullkomligt tokiga hopp och balanser.
 Så här efteråt är jag en aning undrande över
 varför de inte fick en massa kopiatorer att
 göra detta nummer. Det brukas så med bra
 nummer. Ett minnesvärt artisteri!
 Sen följde ett hästnummer med sulkys och
 ryttare framför av FRANCOIS BRONETT.
 RECO and MAY med sitt komiska nummer
 på fjäderlina som var nästa nummer, och det
 var ett sådant framförande som var urkul, så
 roligt att man nästan glömde hur bra han var
 på linan tekniskt sett. Så följde ytterligare
 ett sådant där stort spektakulärt ensemble-
 nummer kallat INDIEN-HOLI de 1000 ljusens
 fest med TEMPELDANS och INDISKA
 ELEFANTER, presenterade av ADOLPHE
 STRASSBURGER.
 5 Italienska bröder, GIMMA BROS, i snygga
mörkgrå smokingar hade ett flygande flängande
akrobatnummer i den högre skolan, innan ett nytt
ensemble-nummer tog plats i manegen med Scotts mannekänger och DUGGER PUGH GIRLSi ett mycket vackert valsnummer innan de
TRE SMAHAS sprängde in med Lätta Kavalleriet
på sina ädla Lippizaner-hingstar och ELLY BELLI

¨STRASSBURGER framförde sina 12 frisiska ras-
hingstar i en virvlande dressyr och hästarna och de vackra kvinnorna avslutade detta stycke i en
vals i ljus och färger. Å så var det Paus.
Efter sedvanligt orkesterspel trädde ELIZA BERMAN in i buren med sina djungelkatter i en
mixad grupp. Dompteur var H. SONNTAG.
WINDY BLOW var en engelsk TV berömdhet och
han gjorde alla möjliga saker och djur med sina
ballonger och blev synnerligen poppis hos barnen.
ANTARES i sin svindlande luftakt med en flyg-
maskin som drev runt under det att trapetskonster
utfördes i den andra änden var ett nummer med många ahs och ohs från publiken, och då 1959
var det ett nummer liksom i jetåldern.
På detta följde KARNEVAL PÅ CUBA, APELSIN-
SKÖRD och CABALLEROS DE TORROS Y
SENORITAS, ensemblenummer med de flitigt an-
vända mannekängerna och Digger Pugh Girls.
3 ALAVAS, spanska musikalclowner i en habil akt, innan Captain ALFRED SCHMIDT framförde
KNIEs synnerligen publikknipande CHIMPANSER


Gimma Brothers


Dieter Tasso

 Sen kom han, balansgeniet DIETER
 TASSO, mannen som stod på ett ben på
 linan och med den andra foten sparkade
 han upp kaffekoppar och fat, 6 stycken, i
 en hög på huvudet.
(Mycket bra, tyckte
  jag så jag kopierade numret och tränade
  in det, efter mycket jobb med rekvisitan)
 
Han inledde för övrigt med tre-pinnars-
 jonlering, den säkraste rutin jag sett!

 
En akrobat-tornade med de 10 MARA-
 KESCH, pyramidbyggande och högbygg-
 ande människo-torn, vilket var mycket
 populärt för ett antal år sedan. Digger
 Pugh Girls och mannekängerna framförde
 ett CHA_CHA_CHA nummer med fantas-
 tiska ljud och ljuseffekter vilket övergick i
 en hejdundrande stor fest-final med
 SCOTT - STRASSBURGER showen.
 Alla dessa ensemble-nummer med alla
 flickorna och andra satte en elegant prä-
gel på  föreställningen. Det var tider det!

Tre Smaha

Marrakesch

Berman/Sonntags mixade djurgrupp

Alfred Schmidt med Knie's Chimpanser


Antares

 

CIRKUS  SCHUMANN

På gamla fina träcirkusen  Lorensberg i Göteborg, platsen där jag sett så mycket cirkus, och många andra shower.

Schumann's, PAULINA, ALBERT, MAX, VIVI

1959 var det 111 (etthundraelva) år sedan Cirkus Schumann startade och 39:e säsongen i Göteborg.
Lars Erik Löfman skrev förordet i programbladet. På premiär-föreställningen var det givetvis fullsatt.

Cirkusorkestern inledde innan JOHNNY KAYES kom in med sina underhållande hundar i bra dressyr.
MONY MOREN & Co var en enastående perchakt med hisnande huvud-huvud utan longe. Sen följde ett
nummer kallat De Lustiga Ölkuskarna med DOUGLAS KOSSMAYER och KIKI och ANTONIO, (de mycket
populära två clownerna, dvärgar, hos cirkusen). innan PAULINA med sönerna BENNY och JACQUES  visade
sin fina akt på spänd lina och där ett glas champagne balanserades till min medresenär till hennes förtjusning.

 JOE SLACK TRIO,  mästerkocken och hans höns
var en crazybetonad akrobatisk cocktail där den ena damen
hanterades hur som helst och
hon verkade inte ha ett enda ben
i kroppen som de "knödde ihop"
henne hur som helst.
Bilden till vänster.
AL DE JONGHE presenterade
Hollywood Chimpanze Show
några synnerligen välartade djur
i ett publikknipande framträ- dande. (Detta var ju 1959 och i
princip då sista året apor fick
förevisas här i Sverige.)
Så var det dags för hästnummer
och hästar och Schumanns har alltid fina dressyrer, denna gång
var det Vivi, Max och Albert med
för året nya roande dressyrer.
Så var det dags för BURTON,
den fantastiske stegbalansören.
På en i manegen 7 meter hög rakt upp stående stege gjorde
han sina konster. Och sluttricket
var att han ställde sig på händerna högst upp och en assistent på golvet kastade upp (trä)tegelstenar/klossar till honom vilka han fångade med ena handen och la på stegbenets topp och sen vaggade över till andra handen och tog en kloss med den och så vidare tills han stod på händer på två staplar om 8 klossar i varje. Därefter vaggade han fram och tillbaka och kastade ner en kloss
i taget tills han var på stegen igen. Enorma !! applåder följde. (En bokskribent i Danmark skrev att han tyckte det var malplacerat att BURTON fick komma in i finalen tillsammans med familjen Schumann, sist. Han tyckte Burton inte förtjänade det. Å andra
sidan har den skribenten skrivit annat mycket dumt också). Efter Burton var det paus och tillfälle att prata med många gamla cir-
kusentusiaster som alltid dök upp när Schumanns kom. Och en del av dem var mycket gamla  och hade sett massor genom åren.
 

 

 

5 CASTOR


ALFRED BURTON                    



                                                           4 KOVAC >

 

Efter pausen inledde FOUR KOVACS, 3 damer en herre, med sina utomordentliga saltomortaler och 2 o 3 personer högt,
vilken vid den tiden var mycket avancerat. Otroliga tjejer, har jag skrivit i mina anteckningar från föreställningen.
FERIA DE PRIMAVERA, Portugisisk Spring Fair 1959 som de kallade detta eleganta hästnummer med Paulina, Albert
och Max samt Douglas Kossmayer. Efter dem indianklädda 5 CASTORS som antipodister och ikarier i sitt fullpacade
nummer av den högsta artistiska klassen. Helt enkelt fenomenalt. Sen kom de, clownerna RUDI LLATTA, en av mina
absoluta favorit-clownnummer i sin oförglömliga entré. Jag har sagt det förr, den där melodisnutten "han med klarinetten"
drog iväg då och då, samtidigt som han drog handen genom sitt långa hår, den glömmer jag aldrig. Aldrig!
En ökenepisod med Max Schumann och Douglas Kossmayer kallad THE DESERT PATROL, avrundade programmet
innan det var dags för den stora finalen med alla artisterna som tog emot de stora,  långa och välförtjänta applåderna.
Det var med en stor förnöjsamhet jag sen anträdde bilfärden de 15 milen hem till Skara, hela tiden tänkandes på showen.


8 RUDI LLATTA


The Desert Patrol


Albert & Paulina

 

CIRKUS  BELLI

Cirkus Altenburg kom inte ut detta år. Istället hade direktörerna ALBERT ALTENBURG och CHARLES LINDBERG hyrt in
CIRKUS BELLI och turnerade under detta namn genom Sverige med ett som vanligt gediget program med fina artister.


LJESSKOWS DOMKOSACKER
Kapellmästare SARMs  orkester inledde innan LJESSKOW's
Donsacker sprängde in i en rasande fart och bjöd på 'sedvan-
lig' rysk ridning innan lindansare och komikern LOWY, vaga-
bond på lina underhöll med sina med små medel komiska in-
fall och goda arbete på linan. Han hade 'korta' långbyxor så
att man verkligen såg hans fina och snabba fotarbete. PERO
SMAHA, mexikansk skolryttare i elegant klädsel och med en
synnerligen vacker häst, mörkbrun med ljus man och svans.
Jag har noterat att han hela tiden hade ett leende på läpparna
MISS JOAN MINALEX visade ett luftnummer i vertikalrep i en
ny stil. Sobert och elegant. Direktörerna ALTENBURG och
LINDBERG framförde en mixad original frihetsdressyr innan
ANTONIO och LUIS visade sina färdigheter i en fenomenal
stegbalans. Något som hörbarligen gick hem hos publiken.
CHAVO's hade ett roligt clownintermezzo innan pausen.


OSKARI's DJURREVY


PERO SMAHA


JOAN MINALEX

CHAVOs
Pausen i sig var en upplevelse då herrar DRISS och AHMED visade ormtjusning allde-
led under näsan på folk som tittade på. Det var i sig en krypande show med ormar
av alla slag som tog sig i och ur korgar och ringlande nästan mellan benen på folk.
Andra avdelningen började efter musikintroduktionen med ZEROS mexikanska kniv-
kastare och det var en jävl... verkligt nära kastande av knivar. Jag har nog aldrig sett en
kille som slängde iväg knivarna så nära sin assistent som denne man. I mina anteck-
ningar har jag skrivit att jag satt med hjärtat i halsgropen.CUBAN BOYS spanska
blixtjonglörer hade inte en miss i sitt nummer av 'normalt' habilt slag. Gediget arbete.
MISS MORÈs Rock-n-roll-elefanter, ett par av babystorlek, ute på ett av sina första
jobb. De visade sig ha lärt en hel del av vad elefanter förväntas göra. Miss More i en
lång elegant aftonklänning. Eftersom jag inte kan minnas alla detaljer så får jag se
i mina anteckning från programmen. Och här har jag skrivit att jag tyckte de båda
elefanterna skrattade sig igenom hela deras framträdande. Och det tyckte jag var kul.


DRISS och AHMED


MISS MORE
Filmhunden DOGRIN visade sig vara en riktigt
snabb och perfekt räknande hund och som van-
blev han barnens favorit med sina kunskaper.
Avslutande nummer var EDISONS CRAZY ÅSNA och om något på den tiden var skratt- framkallande så var dessa nummer med den oridbara åsnan. Och det också på denna cirkus

Avslutningen på Cirkus Belli's turne blev inte av
den trevliga sorten på grund av diverse olyckor
utanför manegen. Men det är en helt annan sak.


ZERO
 

CIRKUS  ROLANDO

Cirkusens föreställning såg jag i Falköping den 13 maj 1959. Tältet var välbesökt. Programbladet var ett blad något större
än ett A4 tryckt på båda sidor. OCH, inte att förglömma, med en 'ledare' där direktionen minsann inte skrädde orden
antingen det gällde myndigheter eller konkurrenter. Det var under många år så att folk köpte programbladen på Rolando,
(och sedermera Scala), för att se vad HARRY JOHANSSON skrev denna gång. Och det är bra, sa Johansson en gång
till mig, för då får vi sälja många programblad. Och det är ju också ett sätt att se på den ekonomiska saken. Bladet
kostade 75 öre då och OSKAR KNUDSEN hade målat den fina titelbilden på "första"sidan och två annonser fanns,
en med artistagenturen NO-CI-VA i Köpenhamn och en med Mazetti's pastiller Flips. Inte dåligt det heller på ett blad.
Bladet är helt utan artistbilder men jag vet att jag har egna foton därifrån men tyvärr har jag städat på 'lagret' så nu hittar
jag knappt något. Dyker fotona upp kommer de givetvis in på denna sida. Man kan ju alltid hoppas.
Det lilla cirkuskapellet spelade upp innan KAROLYs visade en voltigeritt med fart och fläkt. CARNO & Comp var nästa
nummer, en konstcyklist med många bra trick. Och cirkusen hade t.o.m. ett podie. BAUERS hundshow var nästa och
de bjöd på en stund med väldresserade och välskötta hundar och fin rekvisita!. Svenska AERISTOS luftakt i galge var
ett säkert och tekniskt fulländat luftarbete. JIM JONNY JONAS var snabbjonglörer med tempo tempo, ibland lite för
mycket tempo för att de skulle hinna med. Avslutade första avdelningen gjorde LES MARTONS en elegant pas de deux
på spänd lina. Under pausen bars in svajmasten och riggades upp eftersom AERISTOS återkom. Det var ganska häftigt
att få en svajmast (med den höjd tältet tillät) i ett cirkustält i Sverige. Och Aristos var på den tiden ett synnerligen bra
luftnummer. Och svajmast är alltid svajmast. PATATO FRITTO och CO kom med en gammal goding när de presenterade
en boxningsparodi. Och den gick hem även denna gång. CARNOS återkom, denna gång som ekvilibrister tillsammans
med en hund. Ett tjusigt nummer på rekvisitan i form av ett Eiffeltorn. MISS JOLANDA visade Rolandos oridbara åsna
och BUSCH's BJÖRNAR var nästa med bland annat en cykelåkande björn. (Och björnar blev också förbjudna i Sverige
åren efter detta). Avslutade föreställningen gjorde KAROLYS ryttare-trupp. Välkända hästmänniskor med allehanda
trick och konster och pyramidbyggande på flera hästar samtidigt. En helt godkänd cirkusföreställning. De i publiken
som ville besöka djurstallarna slapp undan med 1 krona och för barn 50 öre. Visserligen mera pengar då, men ändå.

(Ser man på, bilderna dök upp och publicerades här 2011-02-28)

Karolys                                                                           Carno

Busch's björn på motorcykel

2 AERISTOS
SAMTLIGA FOTO  © TOLEDO

 

MALMSTENS - TRUPPEN

Den i mitt tycke tråkige RAGNAR ROSENKVIST ledde årets trupp där Österrikiska TRIXY TRIO svarade för musiken.
DAGMAR COLUMBIA lekte med bollar och ringar innan KASFI kom med trolleri med vanliga trick och slutade med hattasken.


KASFI

LAZLOS                                                                                            ROSTANDO & GERDA

LASZLOS var ett dansakrobatiskt nummer, elegant visuellt vackert. Härnäst "den gamle" ROSTANDO med sin GERDA
i sitt jongleringsnummer med mycken humor och subtila trick. Slutade som vanligt med att sparka upp koppar och fat på
huvudet där på golvet. (Det var ju så det tricket började, på golvet. Sen kom nån och gjorde det balanserandes på en stor
boll och Nino Rubio gjorde det på fristående stege innan Dieter Tasso [se under Scott] gjorde det på slak lina). LES
EDMONDS avslutade första akten med sitt räcknummer i en komisk stil. Deras rekvisita, räck-ställningen, var mycket
praktisk. De kom in med den 'hopfälld' och vek ut och fällde upp den på några sekunder med allt klart för akrobatiken.


LES EDMONDS



CYCASSO


PIFAR SHANG

2 RASTELLOS inledde andra akten, ett cykelnummer. Det var ALLTID ett cykelnummer med i Malmstens-truppen eftersom
Malmstens var cykelakrobater vid 1900 talets början och många år framåt. Det var ur deras nummer som så småningom
Malmstens-truppen växte fram med FRITIOF själv som programledare under många år. Dåvarande Malmstens gjorde ju
1912 ett enastående balansnummer på Katarina-hissens tak i Stockholm. Ett nummer som för övrigt filmades av dåtidens 
journalfilmare (med 2 kameror). Längst ner på denna sida kan du se denna film med Malmstens-bröderna. ¤/
PIFAR SHANG i en s.k. orientalisk balansakt av MYCKET hög kvalitet. Hans enhandstandser och huvudbalans var kanon!
LASZLOS återkom sen med ytterligare ett dansakrobatiskt nummer, denna gång apache-dans. CYCASSO & RUTH var
nästa nummer, en snabbtecknare som var snabb och rolig! Han målade även på sin assistens bara rygg och effekterna när
hon sen rörde på sig var väldigt underhållande. TRIO COLUMBIA var en herre och två damer vari herrn balanserade med
damen sittande i en stol och användande ena benet eller båda damerna på en gång i en stol på panna samtidigt som han
spelade banjo. Med flera starka balanstrick på repertoaren. Avslutade showen gjorde ett par kaskadörer BILL och BILL
vilka flög som sparvar i luften på och över sitt rekvisitabord. Så var åter en Malmstens-show tillända lämnandes en glad publik.


TRIO COLUMBIA


RASTELLOS

 

VARIETE  INTERNATIONAL

Folkparkernas andra varieté bjöd på musik av danska KAI EGILS trio och hade som presentatör ERLANDI en dansk som
var otrolig på parodier och imitationer och hade ett otal olika ljud av alla sorter. Han presenterade först BLECKWENN SISTERS
att par damer med en utomordentlig cykelakrobatik akt. Kaskadörerna 2 GUSTONIS följde sedan och de hade ett par
udda egna trick bland mycket annat. TEDDY HORN & assistent var en trollkarl vars dam bar på en "försäljningslåda"
på magen där han hade sin rekvisita. Han jobbade med ljus och cigaretter och som sista trick förvandlade han sin
assistents korta smokingklänning från blått till vitt när hon var stående mitt i strålkastarljuset och INTE kröp ner i ett skynke
eller någonting. En publikt mycket slående artist. GLORIA & ARGOS visade akrobatik i aftonklädsel och där damen ifråga
var underman och bar upp honom i olika positioner. Andra avdelningen började med ERLANDIs egen akt och karlen var
smått både tokrolig och förbluffande. LEOPOLD KREMO utförde stegbalanser av olika slag och COMEDIAN PEPPS var
ett par helt crazytokiga halvakrobater. LIANE utförde akrobatik på en piedestal och CARSTAIRS visade de obligatoriska
dansformationerna. 4 BREMLOW var tempojonglörer i smoking och lång klänning (2H 2D). De var mycket duktiga i sina
formationer och i sitt jonglerande. Jag har noterat att de inte hade en enda miss. Detta var en fullt godkänd varietékväll.


2 GUSTONIS


TEDDY HORN


GLORIA & ARGOS


BLECKWENN SISTERS
 

TEMPO - TEMPO

Folkparkernas tredje varieté hade en kvintett som skötte musiken, och inte vilken som helst. CURTH KIMSJÖ var musikerna
och kapellmästaren själv spelade fiol. Han kallades Sveriges Svend Asmussen så ni förstår det var ovanligt hög klass på
varieténs musik detta år. Vilket inte minst artisterna trivdes med, som de sa när jag pratade med dem. Dessutom hade de
en ny "innovation" till varietén vad det gällde backdrop'en (kulissen i fonden). Det var en stooor persienn där lamellerna var ljusa
 på ena sidan och mörka på andra sidan. Bakom den stod orkestern. De kunde alltså ha det mörkt eller ljust eller lamellerna
horisontalt så man såg orkestern bakom. Eller så kunde de helt hissa upp persiennerna så det blev helt fritt. Faktiskt bra idé.


3 ORFATIS

Efter orkesterintroduktion var RITA CLAIR baletten först ut. Fyra unga vackra flickor med ypperlig revydans och en fin inledning innan YANO balanserade i en orientalisk akt.
DIE DEGARDS följde därpå med sin balans och jonglering och där sluttricket var fyra ställda
knivar på fyra glas på en 'pinne' som pappa Degard balanserade på huvudet under det att
sonen stod på huvudet på just knivarna samtidigt jonglerande med ringar. Puh, det var bra!
Så kom åter RITA CLAIR baletten i ett nytt nummer följt av 3 ORFATIS akrobatiker och
LESLIE & GONDA avslutade första akten med dansrytmer. Inledde andra avdelningen gjorde Rita Clair baletten och efter dem BILLY DICK o ARTHUR med komisk akrobatik innan
CURTH KIMSJÖs fick en egen avdelning och DÅ svängde det loss vill jag lova. Jag, och publiken hade inte haft något emot att de spelat dubbelt så länge, det är säkert det.
REMLU och MARGIT var ett par jonglörer med ett standardprogram, men, från första stund
till sista kastet var de hela tiden i rörelse och jonglerade och stod aldrig still!! Rita Clair
balletten kom åter innan LERCHE & LERCHE avslutade det hela med en fartfylld tempo-
akrobatik och ett kaskadörprogram i toksnabb stil där strykjärnet for genom luften. Kul kväll i parken.


DIE DEGARDS


LERCHE & LERCHE

 

L I S E B E R G

Nöjesparken i Göteborg fick som vanligt besök flera gånger i månaden under säsongen. Allra minst 2 gånger i månaden eftersom de bytte
program i CABARETHALLEN, och på en del utescener, var fjortonde dag. Jag har här inte valt någon speciell tidsperiod utan plockat lite
från olika program under säsongen, både inomhus och utomhus under maj, juni och augusti, (för att ha med några från Liseberg).
Jag har sagt det förr, och säger det igen, det var tider det när det fanns massor av artistnummer där. Nu finns inget som drar mig dit!


AERIAL HUSTREIS



EL GRAN TONISKO

På stora scenen kunde man denna sommar återse AERIAL HUSTREIS mycket eleganta och kraftfulla svajmastnummer. Ett nummer som många bland publiken knappt vågade titta på när han stående på händer svajade 7 meter åt vardera sidan. Ett helt fantastiskt nummer på 40 meters höjd.
FREYA JOSSÈ jobbade i solotrapets, utan longe, och hon var mycket duktig i alla diciplinerna i sitt nummer. EL GRAN TONISKO jobbade
också själv i trapets men det var hans slutnummer som fick publiken att smälla av mer eller mindre och många var nog de som då fick hjärt-
snörp när han stod högt däruppe och kastade sig ut i luften för att komma till den andra trapetsen som då, när han nådde den, gick i sönder
och han störtade mot marken. Det var då publiken tjööööööt. Som tur var hade han bundit rep om fötterna så han stoppade innan marken.
Men det var alltid kul att observera publiken som såg honom för första gången. Det var många som inte mådde riktigt bra när de såg detta.
INOMHUS i CABARETHALLEN kom många fina artister denna sommar. Liseberg hade också där ofta stora artister, stora även Internationellt
och det var ju inte mindre publikdragande liksom. Där upplevde jag denna sommar bland annat LARRY ADLER den mångsidige munspelaren.
Där var MARCO bland de första med kniv/sabelbalans men med det tillägget att han samtidigt klättrade upp i en stege som svajade fram
och tillbaka när han balanserada med kniven i munnen och svärdet på kniven. Starkt! Där såg jag 3 CARSONY fantastiska balansakrobater
och LES DASSIE kanske de bästa kaskadörer som varit i Sverige. Inte att förglömma trollkarlen DANY RAY som med små medel för-
tjuste publiken och där hans av publiken dragna kort kom fram på en scarf han tidigare visat blank och snurrat ihop och satt i pannan och bakom
öronen. Detta "enkla" trick gjordes till en stooooor illusion i hans händer. Publiken var i extas minst sagt. Sen skall jag inte heller glömma
alla tiders komiska geni på fjäderlina, LINON, utan konkurrens i detta facket i hela världen. Ja, detta var bara några exempel på de fina artister
som vi bjöds på vecka ut och vecka in på Liseberg. Det är fantastiskt att ha fått se alla dessa nummer under åren. Tänk vilka minnen man har.



LARRY ADLER


3 CARSONY


LINON


LES DASSIE



MARCO


DANY RAY

 

 ¤/

MALMSTEN BROTHERS  BALANCING  1912

Balansakt på taket till Katarinahissen, Stockholm  1912