LITE OM NÅGRA CIRKUSAR OCH VARIETÉER

I SVERIGE UNDER ÅRET 1960

Säsongen startade som förr om åren i Göteborg i och med att Cirkus Schumann kom till Lorensbergs Cirkus. Resan dit
gick som vanligt lätt och perfekt och jag var ju vetande om att få träffa många gamla bekanta sen förr om åren. Gamla
bekanta som man talat med under många tidigare premiärer på Schumanns, före, i pausen och efter. Jag tänkte då,
liksom jag ofta gjort under åren, på den man som jag flera år tidigare träffat och som faktiskt hade varit åsyna vittne till
Corradinis dödsstörtning i början på 1900-talet. (Corradini, han som med ballonger fäst vid ett podie sittandes på en
häst steg till taket. Och tyvärr vid en föreställning störtade ner). Denne mannen hade med sig flera pärmar med inklistrade
entrebiljetter och tidningsklipp med mera från många års cirkusbesök och jag, och flera andra cirkusvänner fick mycket
att se och läsa. (Undrar förresten var allt hans stora cirkusmateriel tog vägen sen. Har inget hört om det)

CIRKUS  SCHUMANN

Nåväl, som alltid en förväntansfull premiärpublik. Den fick efter kapellmästare Eugen Petersens orkesterinledning
se KATJA SCHUMANN som Ballerina till häst följd av akrobattrion ALLEGRO's "dagen-efter-stolligheter" innan det
var dags för första entreen för KIKI & ANTONIO med sitt världsmästerskap i Lilleput-format. Dessa clowner hade under
en följd av år varit med hos Schumanns och var alltid lika populära. Shumannship var en av årets nya hästdressyrer
presenterat av Paulina, Benny o. Albert Schumann, (ibland med Wenzel Kossmayer). Schumann och hästar var
liksom kronan på verket i detta cirkussammanhang. Och årets nya var inget undantag. På detta kom 2 HENRIETTI
i häng-perch, ett fantastiskt akrobat-luftnummer utan longe innan 3 BINDERS (som var 2) visade sitt moderna
språngbrädesnummer, verkligen på ett nytt sätt och mycket elegant. Givetvis fanns musikaliska clowner, denna
gång från Holland, TRIO RICORDIS. PAULINA och hennes husarer med Albert o. Max Schumann och Douglas
Kossmayer i en ungersk skollfantasi med eleganta uniformer och utrustning var numret efter clownerna. Åsså kom de,
mina stora favoriter sen flera år tillbaka, YOUNG BROTHERS dessa FANTASTISKA kinesiska akrobater med sina
otroliga tricks och konster. Helt fabulöst perfekt och elegant. Jag tror det var 1953 jag första gången såg dem,
hos Schumanns, men då tillsammans med sina två systrar. Man är böjd att hålla med reklamen, Topp-punkten
av all akrobatisk konst. Deras nummer förde dem världen runt på alla de bästa etablissemangen. (Jag har för mig
att sista gången jag såg dem var på Cirkus Amar i Frankrike 1977. Jag glömmer dem aldrig!).
Efter pausen kom trapetsnumret (som alltid på cirkus förr) The Flying MARILEES med en flygande kvinna som
gjorde dubbelsalto och byten och allt annat i luften plus "lille" Ken, en lärling som denna premiär faktiskt drog till
med en dubbelsalto. Stort jubel i byggnaden). Åsså hade Schumanns fått dispen från K. MAJ:ts att för sista
gången presentera apor i manegen, denna gång Küblers Chimpanser vilka gjorde stor succé. LARRY GRISWOLD
var en trampolinkomiker i crazystilen och han var otroligt kul att skåda. (I mina anteckningar vid sidan skrev jag:
En tokrolig fan). Å det var han. 6 BERTINIS var tjeckiska cykelakrobater med både solonummer och parnummer
och nummer med hela ensemblen på en gång. De behärskade fullkomligt både en- och tvåhjulingar. Sista numret
före finalen var POKERHÄSTARNA, en originaldressyr med MAX Schuman i fullkomligt perfekt formations-
dressyr vilket var en fröjd att skåda. Men, som ni vet, Shumanns och hästar. Jag säger bara det.
Finalen blev alltid lite speciell eftersom ju scenen fanns där hela tiden och användes hela tiden och det gav
en extra dimension till det tjusiga som gärna brukar bli fallet i en Schumann-final.
Ja jag var faktiskt där ett par föreställningar till innan de drog vidare till nästa plats. Nog saknar man Schumanns alltid!
 

    
                                           FLYING MARILEES                                                                    WILLY KUBLERS CHIMPANSER

   
6 BERTINIS                                                                                                          BINDERS


 


PAULINA  OCH  HENNES  HUSARER

* * * * *

CIRKUS  SCOTT

1960 kallade Madame Bronett cirkusen för SUPERPRODUKTION. Det får man väl hålla med om.
Satsningen var stor, hon hade till och med tryckt upp ett extra 4-sidigt-"häfte" (30 x 42 cm) med massor
av bilder och hade med en rovdjursgrupp för sista gången i Sverige. Lagen om rovdjursförbud hade ju nu trätt i kraft.
Jag såg denna show i Götenborg i september och hade tidigare varit i Stockholm. Där hade för övrigt tidningen
Expressen detta år skaffat sig en jätte till specialkamera som de kallade Kanonen. Den skulle de ha för
Olympiska Spelen på sommaren i Rom. Denna kamera testade de i Cirkus Scott och gjorde bland annat
en fantastisk bildsekvens på trapetsnumret vari man kunde följa de tre saltomortalerna bit-för-bit. Det var
ju också en fantastisk reklam för Scott då det blev ett helt dubbeluppslag om detta i tidningen.

Showen började med musik under kapellmästare Daniel Brunner innan Scott's safari började där KID O'HARA
framförde sin med kunglig dispens Blandade Rovdjursgrupp. Högst imponerande. Scott's skotska signatur-
flickor DAGENHAM GIRL PIPERS tog manegen i besittning följda av en Exotisk Rapsodi och FRANK JACKSON
med Lippizanerhingstarna. LOLA DOBRITSCH, ballerinan på silvertråden, visade anmärkningsvärda balans-
balanskonster innan de roliga 3 MERKYS kom med sin komiska räckakrobatik och inte att förglömma med
sina "magnetiska" färdigheter som imponerade stort på publiken (se bild). 4 GOETSCHIS på enhjulingar både
låga och verkligt höga med häpnadsväckande 3 man högt bl.a.. 5 ELVARDOS var sista numret före paus.
Danska killar som sprang upp o ner i en trappa på händerna lika bra som vi andra går för fot, ja bättre.
Efter paus och orkesterinledning kom de, årets stora sensation, FLYING PALACIOS, 4 personer stor
flygande trapetsakt inkluderande den trippla saltomortalen från trapets till fångare. De presenterade sitt nummer
på ett fantastiskt sätt och slog an så det stod härliga till. (Det var länge sen vi sett det i en svensk cirkus).
Elefanterna efter detta framfördes av FRANK JACKSSON innan 5 WILLAMS rusade in och satte fart på
sitt jonglerande i blixttempo och allmän snabbhet. Suveräna kombinationer utan en enda miss som jag såg.
3RIVELS, så kom dom, satte fart och levde verkligen upp till sina namn och stora förväntningar.
Jag var på väldigt gott humör denna kvall och inte blev det sämre när 3 Rivels kom. Faktum är att jag råkade
utför mitt livs andra stora 7-helsikes-skrattfest och detta så tårarna rann. Jag var inte ensam. De i min loge
plus publiken runt om i tältet skrattade så de låg dubbla i bänkarna och bara tjöööööt. Det är fantastiskt
när artister ger sitt allt och publiken hänger med på en oförglömlig resa till allas stora glädje.
7 HORTOBAGYI, ungerska språngbrädesakrobater med två språngbräden och utförande bl.a. 4-dubbel
saltomortal och 4 man högt. Ett fartfyllt avslutningsnummer innan den stora finalen.
 

 
          7 HORTOBAGYI

 

 
                              4  GOETSCHIS                                                                                    5  WILLAMS

       
3 MERKYS                                                                          5 ELVARDOS

 
DAGENHAM  GIRLS

  
3  RIVELS    

 

* * * * *

CIRKUS  SCALA

Bröderna Johansson sextonde cirkussäsong. Så kom Scala efter 15 år som kompanjoner och partners i Rolando.
Med egna bilar, jeepar, traktorer och ett elektricitetsverk och ett splitter Nytt tält startade bröderna säsongen.
I slutet av april såg jag dem i Lidköping med ett hyfsat fyllt tält. Lindansaren ROBHER var inte med, han var sjuk.
Musikaltrion FREMD underhöll och publiken hälsades välkommen av Dir Harry Johansson och programmet
öppnades med de vackra hästar från Tyskland innan 2 LÄVERNAS utförde plastik o akrobatik på lysande piedestal.
2 HEINRICHS var ett par fulländade rullskridskoakrobater och 2 TORRINOS var ett par handakrobater från
Frankrike. De var faktiskt duktiga. Därpå följde ett par musikaliska muntrationer innan danska 4 DANELLOS
kom med sitt Docka eller Människa. 3 ALBONA var sista nummer före paus och de gjorde ett gediget jobb
i sitt dubbelräck med både halv- och helsaltos. Efter paus kom det  en Rock'n'Roll-parodi med LES ECHOS
innan VALTER BEINE presenterade en frihetsdressyr med sina 6 hästar. PUTTJANNO, komik, kom sen och så
IRIS OCH SAHIB med sina jätteormar. Riktigt kul att se de på första bänk dra till sig sina ben när ormarna kröp
omkring. ERIIKA BEINE kom sen med ett hästpotpurri innan PAMELA & TORRYS avslutade programmet  med
ett riktigt roligt komiskt trampolinnummer med dubbelhopp till två man  högt. Det var i allt en hyfsad föreställning
och publiken syntes vara nöjd med föreställningen när de lämnade tältet.
 


Det är inga bra bilder då originalet var nån konstig mörkviolet sak. Men det var i alla fall bilder, det hade de inte haft tidigare


ALBONA       foto ©  TOLEDO


HEINRICHS       FOTO: © TOLEDO

 

* * * * *

MALMSTENS - TRUPPEN

1960 VAR DET ALLTSÅ 60-ÅRS-JUBILEUM FÖR MALMSTENSTRUPPEN DÅ FRITIOF MALMSTEN MED BRODER
STARTADE ARTISTERIET 1900. Det var också en anledning till en del tillbakablickar och bilder i programbladet.
TRIXY-TRION spelade upp innan tråkige RAGNAR ROSENKVIST hälsade publiken välkommen, denna gång i
Lidköpings Folkets Park, (som alltid hade 2-3.000 åskådare på truppen). BELLEY var 2 vackra flickor som spelade
och hade dansakrobatik innan MISS GABY kom med sinamånga och otroligt vackra pappersrivningar. LORA ESTON,
en papegoja, var nästa nummer, En verkligt kul papegoja som sjöng och visslade och pratade. Sjöng gjorde också NANCY
som kom  efter papegojan innan balanskonstnären VALETTI balanserade både glas och porslin. Sista nummer före
pausen var 2 COWLEY i det mjukakrobatiska numret Människa eller Docka. ni vet, den där 'lealösa'. Efter paus och
musik så dags för en av världens SNABBASTE trollkarlar, MR ESTON. En helt otrolig speed på hans akt där ett
60-tal trick passerade revy på några minuter. Jag kommer ihåg en rescension i Expressen där Richter skrev: . ."att
trollkarlen ESTON förstår att bra fart på det hela är det enda som gör en trollkarl uthärdlig" . . (Jo jag tackar jag).
URSULA BERARA med ass visa framfötterna. Hon var antipodist och jonglerade och balanserade alltså med
fötterna. DINO och ELVI  var handakrobater ocj KATJA o LARRY trumpetade och dansade innan sista numret,
som alltid var ett cykelnummer, avslutade. Denna gång var det de 4 MARCHITAS. Malmsten själv var ju cykelakrobat
så alla program innehöll alltid ett cykelnummer.

 
                                Miss Gaby
  


                     NANCY & CHARLI WOLTER

 

 

 


                           Katja & Larry


                              LORA ESTON


                                    MARCHITAS


             URSULA BERARA o ASS

     

 

 

 


                             VALETTI

¤ ¤ ¤

Jag har tidigare nämnt att detta var ett 60-års-jubileum och att programbladet innehöll återblickar
i form av bilder och text. Som ett exempel lägger jag in denna bild tagen i Hälsingborgs Folkets Park
någon gång på 30-talet. FRITIOF MALMSTEN själv längst ut till höger.

* * * * *

LISEBERG

Tack o lov fanns fortfarande Cabarethallen på Liseberg. Och friluftscenerna med 'riktiga' artister att skåda.
De var engagerade i 2-veckorsperioder inomhus och månadsvis utomhus och var alltid sevärda. Första halvan
av maj kunde man se AMIN BROS, formidabla ikarier. THE MUDLARKS engelsk vokalisttrio.5 BRUTOS totalt
crazy-musikaliska 'tokar' och ELISABETH & COLLINS, en knivkastande lindansare !! Jo han stod på slak lina och
kastade kniv mot sin kvinnliga partner som satt fast på en roterande tavla i andra änden av linställningen. Fullständigt
häpnadsväckande. I Programmet ingick också baletten MORO-LANDIS DANCERS. Och sist men inte minst,
JOE CASTOR, ett högst annorlunda nummer. 2 små 'tält' stod på scenen cirka 6-7 meter från varandra  emellan
de båda var ett cirka tumstjockt "rör". En dam kom in med en 'docka' i handen och placerade denna hängande
i händerna där och så gick hon in i ena 'tältet'. Bakom "röret" på mitten fanns en tavla/staffli. Plötsligt reste sig
dockan upp o ställde sig på röret, satte ner handen i en pinne som stod i ett glas vid staffliet. Det visade sig vara
en pensel. Dockan satte igång att måla ett landskapsmotiv, vände och vred på tavlan och gjorde flera konstverk.
Damen kom ut ur tältet, tog loss dockan o visade den. Satte sen tillbaka den och mysterierna fortsatte. Detta
var i sanning att annorlunda inslag och man riktigt hörde publiken säga: Hur fan gick det till. Kanonroligt var det.
På friluftscenen då  ATLAS SAHARA- truppen med sina akrobatiska konster och pyramidbyggande i olika formationer.
Från andra halvan av juni kan nämnas ELEANOR GUNTER mewd balanser, LES CAPIONI med trampolin och
POTASSY med elegant trolleri i den mindre volymen, MEN, perfekt underhållning. På friluftsscenen BRUTOS
med sin 40 m höga svajmast. Inget ör folk med svaga nerver. Sångaren OLAV GERTHEL ingick också i programmet.
Första halvan av augusti såg vi NONI, NITA o DODDY, komikern med sina döttrar. Han myntade begreppet
Very cold in Scandinavia tonight".. Sångerskan LIANE, en internationell storhet. JEAN MARIC fantastisk antipodist.
Åsså buktalaren SENOR WENCES, VILKEN ARTIST, VILKEN ARTIST. En fullkomligt fenomenal artist inom
detta gebit. Han var kvar hela augusti så hom såg jag flera gånger, Å sen upp till Berns i Stockholm för att
se honom där också. (Detta eftersom HARRY BELAFONTE var på Berns i 2 dagar). (Förresten, apropå
Senor Wences -  sök på hans namn på Youtube så kan du få ett smakprov). Andra halvan var så påfyllt med
THE HERMANAS BENITEZ från kuba, 5 härliga sjungande damer och akrobaternna LOS GATOS och ett
danspar förutom stora baletten TILLER-GIRLS. Som alltid fullmatade program på Cabarethallen.

 
                           Elisabeth & Collins


                            Joe Castor


Eleonora Gunter

     
                  Senor Wences                                                                 Potassy


                  Los Gatos Trio                                           Noni, Nita o Doddy


Drossos et Tanta

 

   

Som ni förstår av detta fanns det på Liseberg verkligen något att titta på och för varietévänner och skådenummersfantaster
så var det rena himmelriket att fara till Göteborg och Liseberg var och varannan vecka hela säsongen.
Nu finns det inget att hänga i granen, inget som drar för 50 öre. Rena skräpet med andra ord.
Jag åker aldrig dit. JO, jag gjorde det en gång med barnbarnen när de var hemma och hälsade på, de skulle flyga tillbaka
samma kväll. Liseberg öppnade då kl 15. Men inte fasen var barnkaruseller och sånt igång då. Det tog över
en timma till innan några barngrejor öppnade. Fy fasen rent ut sagt. Liseberg skall vi inte mer besvära.

DET VAR BÄTTRE FÖRR, MYCKET BÄTTRE!

¤ ¤ ¤ ¤ ¤


VARIETE  INTERNATIONAL  1960

Lidköpings Folkets Park 15 juli 1960. Fullt som vanligt!

Till "3 nya bollar " Folke Lindesjö och hans orkester brakade det igång å det härliga med sång
av MINNA ESTÈ innan CRAYON kom med sina fantastiska snabbteckningar. Denne man var
en berömd dekoratör och kostymör för mer än 40 musicals i USA och hade också ett serie-
program på TV däröver. En snabb o humoristisk tecknare dessutom. Riktigt rolig faktiskt.

LON PURDY visade komisk plastik, en något konstig beskrivning i programbladet.
Det visade sig vara en äldre herre i elegant aftonkostymering med käpp o allt
i en nästan obeskrivbar komik i ett långsamt tempo med många gags. Efter
DYO RODANIs dans kom så 3 BELLOS lekfulla och väldresserade hundar innan
MOLLY & TONNY visade exellent ekvilibristik. SAGITTO jonglerade på en-
hjuling och avslutade med att sparka upp "rör" på huvudet i vilka han varannan
gång kastade  upp "pinnar" under det han cyklade omkring. Ett starkt nummer.


SAGITTO

Andra avdelningen började med orkestern innan den gode glade MILLS
gjorde entré med sina roliga och underfundiga trollerikonster. Han hade
egna lösningar på det mesta och roligast var att se när han ställde upp
en ställning varpå han placerad 6 fat i pyramid och sen hällde vatten i
dessa fat åsså tog han fram trollstaven och sa att han skulle trolla bort
dem. Då satt jag och undrade hur det skulle gå till väl medveten om att
det skulle bli ett herrans oväsen när ställning o fat skulle "klämmas" ihop.
Men MILLS hade lösningen. Det hängde en bjäller-klocks-grej under
bordet och samtidigt som han sa hokus-pokus o trollade bort allt
så slog han helt enkelt med trollstaven på klockorna!! Perfekt försvinning
'ljudlöst'. Han gjorde formidabel succé, publiken formligen tjöt av förtjusning.


MILLS

 
Akrobatik, dans, mer snabbteckning följde så innan 2 SIEWERTZ kom med
sitt snabba och perfekta diabolospel där allt flög runt i luften i olika forma-
tioner så det stod härliga till. 6 CARLETTOS med tempoakrobatik av-
slutade så hela föreställningen. Och publiken traskade ut i parken och
som vanligt rörde jag mig mellan dem för att höra vad de tyckte. Det
visade sig vara tummen upp för showen. Och jag håller tillfullo med,

*  *  *  *  *  * 

VARIETÉ  TEMPO - TEMPO
Karlsholme Folkets Park, Mariestad, 26 augusti 1960

Jag åkte till Mariestad först o främst av två anledningar, förutom det att det var en
varm o skön dag Anledningarna kommer strax. Conferencier och turnéledare var
TOMMY JACOBSSON, en sångare med härlig röst, (han sjöng bland annat den då
populära sången om att Tala Närmre Telefonen). Orkester var ROY BRADLEY and
his Music Breakers en musikaliskt perfekt orkester förutom det faktum att de som
engelsmän hade en torr och vråltokig komisk presentation. Första artister var
baletten MOULIN ROUGE innan SISTO gjorde en habil insats som jonglör och
CHALUDIS TRIO presenterade ett fabulöst snabbt och akrobatiskt cykelnummer.
Baletten återkom så och därpå ALFRERO & SON akrobater med en då 13-
årig son som var för jäv... jag menar som var helt fantastisk och fick rungande
applåder och mer därtill. Sen var det paus och paus i en folkpark bjöd alltid på
rika möjligheter till underhållning i sig. Spela eller dricka kaffe med mera.
Så var Bradley-orkestern igång med sina tokerier och folk skrattade så tårarna
rann. Engelska musiker på den tiden hade allt o gjorde allt för publiken.
Och så kom en av de stora anledningarna till att jag inte ville missa denna show.
ITTOK THE ESKIMO, lindansare på spänd/fjäderlina. Denne man i full ornat
som eskimåer klädde sig, gjorde i sommarvärmen att helt otroligt framträdande
på sin lina. Hoppade och voltade och tog helt enkelt publiken med storm.
Själv hade jag innan showen varit o talat med honom, (vi hade träffats någon
månad innan), och han sa då att om han kände sig i riktig form skulle han också
slå till med en framlänges volt på linan. Han gjorde en- och dubbel baklänges
i programmet och ibland, bara ibland, framlänges. (Och det hoppas jag läsaren
av dessa rader vet, att det är flera gånger svårare med framlänges saltomortal
då man inte ser linan förrän man står på den. Allt måste vara 100 från början).


ITTOK THE ESKIMO

ITTOK höll vad han lovat och hela hans akt gick perfekt liksom framlänges-saltomortalen.
Han blev en stor publikfavorit för den drygt 600-hövdade publiken. Men den lät som tusentals.
I sanning ett sånt där ögonblick som ibland dyker upp och i det närmaste gör en salig.
Tänk vad man kan få uppleva när en sann artist visar sig vara något alldeles extra.
Baletten återkom och TOMMY JACOBSSON sjöng innan de duktiga systrarna GOLDINIS
visa sina färdigheter med akrobatik och balans och jonglering. Stämningen efter ITTOK
höll i sig och stegrades under balettens sista del i programmet innan de kom, andra
extra anledningen till att jag inte ville missa showen,


GOLDINIS

nämligen LES RICARDS kaskadörerna. Dessa formidabla herrar med sitt bord och stol
i ett framträdande som saknar all konkurrens. De var helt enkelt oustanding i sin bransch.
Aldrig före jag såg dem har jag sett något liknande inom akrobatiska kaskader. Och,
tro mig eller ej, aldrig någonsin under de 50 år som gått sedan jag såg dem, har jag sett
något liknande. Och ni skall veta att jag har sett massor i mina dagar, mängder av
artister inom detta gebit. Men INGEN har kommit upp i närheten av LES RICARDS.
Publiken var i fullkomlig extas när de dödsföraktande kastade sig runt och upp och
fram o tillbaka på bord och stol. Det var ett så fantastiskt nummer så man bara häpnade.
Inte konstigt de mottogs med jubel av sällan skådat slag. Det verkade på artisterna som
att de verkligen kände publikens ovationer och att de la på ett extra kol, eller två.
I mina anteckningar har jag  skrivit: Det var så jäkla bra så det var inte sant.


LES RICARDS


För en cirkus- o varieté-älskare var det rena julafton. Tack för den!
Vi hade en trevlig kväll även efteråt när några av artisterna gjorde oss sällskap
till ett ställe för en bit mat. Vi hade en tokig trollare i sällskapet och han
förflyttade cigarettaska från en hand till den andra på servitören så vi fick en
 fantastisk servering hela kvällen tack vare det. Show först och mat sen. Toppen!

(Jag konstaterar idag att jag hade en bättre handstil för 50 år sen. Tur det!)

 

*  *  *  *  *  *

 

 
 

TILLBAKA  TILL  NYTT