PÅ  CIRKUSAR  OCH  VARIETÈER I SVERIGE

(och en i Danmark)

1962

TYVÄRR blev det så att jag ej hann med att få fram en del historia från 1962 under förra året (2012). Bättre sent än aldrig
så här kommer en hel del att se och läsa om från en del cirkusar och varietéer just detta år, för 51 år sedan (i Januari 2013).

*

MALMSTENS TRUPPEN

I programbladet detta år hade de rubriken "Malmstens -- världens äldsta varietétrupp ?"
Det var ju 62a årgången av detta artistsällskap som turnerade runt i vårt land.
Föreställningen inleddes med MARTINY TRIO, ungerska musiker av god klass.


Ovan ser vi 2 LUCIANAS med akrobatiska etyder, duktiga hand till hand akrobater

 

Till höger ser vi LANDY & VERENA, ett originalnummer av högsta klass där de målar
på glasskivor samtidigt som de utför akrobatiska konster, ja t.o.m. stående på huvudet

 

 

 

 

 

    DIETER OSWINO
    En ung kille med fantastiskt fotarbete i en elegant
    antipodakt. Jag har i mina gamla anteckningar noterat
    att han var otrolig i sitt sluttrick där han fotjonglerade med
    klädhängar-stolpen runt från fot till fot via stolpens fot,
    alltså längdledes sparkade stolpen runt i helvarv!

    Suverän kille. (Jag såg honom under åren som kom lite här o var i Europa).

 

Till programmet hörde alltid dessa år ett danspar, årets var HELGA & FRANK DERKS

 


Åsså kom han, den formidable, otrolige och kunnige
PROFESSOR OLGO
siffrorna och räkenskapens mästare.

Han började lite lätt med att låta folk säga ett år och
ett datum och så sa han vad det då var för veckodag.
Jaha, tänkte jag, det var väl inte så svårt. Men så
började han med att låta 6-7 personer i publiken säga
sitt telefonnummer, men BAKFRAM. Sen gick han över
till olika typer av lägga-ihop-och-dela-och-draifrån
så det stod härliga till. Hans sluttrick var att på tre
stora skoltavlor låta 6 personer ur publiken komma
upp på scenen och skriva 5 femsiffriga tal på tavlorna
under det att prof. Olgo stod BAKOM tavlorna. När
de var klara satte en person snurr på alla 3 tavlorna,
i full sving. Prof Olgo gick så fram och studerade
tavlorna några sekunder vardera varpå han omedelbart
talade om slutresultatet på varje tavla långt innan
kontrollpersonen vid räknemaskinen hann med när de
stoppat tavlorna. Detta gav så stora ovationer bland
publiken som jag aldrig upplevt i Lidköpings Folkpark.
Efter mer applåder o visslingar kom han in på scenen
igen och pekade på varje person som gett honom telefon-
nummer bakofram och sa rätt nummer till dem.
Om möjligt ännu mer applåder. Mycket fascinerande.

 

 

 

 

 

 

 

OLA & BARBRO

Svenska konstcyklister vilka slog igenom på
Folkparksforum 1960 och sen dess jobbat på
varietéer på kontinenten.
Vi hade ett par duktiga konstellationer med
cykelakrobatik i Sverige dessa år.

 

 

 

 

 

FÖLDESSY heter denna Ungerska trio lindansare
Är man elak kan man kalla dem "halv-kopiatorer"
i det att svenska Trio Höganäs gjort detta trick MEN
med den skillnaden att Höganäs bestod av två man
som stod på händer på ställningarna med linan mellan
sig och med damen på linan.
Å andra sidan, Földessy gjorde ett bra nummer.

 

 

 

CLAUSON BROTHERS ett par riktigt bra avancerade
akrobater med hög precision

 

GRECCO Jag skrev i mina anteckningar att jag aldrig
sett nåt liknande, en rullskridskoartist solo med höga hopp
och akrobatiska inslag innan han körde slalom mellan koner

                                                                                                                                                      

 

EMPIRE MARIONETTES Mycket tekniskt skickliga dock- och djurskötare
med "trådhållna" dockor. Faktiskt riktigt tjusigt också. Perfekt bakgrundsljud.

 

TRIO VEDETTE urstyva musiker och därtill otroligt roliga i
elegant klädsel. Musikclowner i de luxeformat alltså.

Och så avslutade Finalen det hela där artisterna kom in en och en och ställde
sig på led och sist kom prof OLGO och då bröt jublet verkligen löst.
En som vanligt trevlig varietékväll i Lidköpings Folkets Park
 

*    *    *   

CABARETHALLEN  LISEBERG

Av hela säsongens olika program väljer jag att skriva om det som spelade 16 -31 Maj 1962

KARL GERHARD med sidekick HELEN VALERY var den stora stjärnan i detta program
ERIK JOHNSSONS eminenta orkester inledde och CLEMENTI TWINS var de första skådeartisterna
med sina formidabla konster på cyklar upp och ner och hoppandes av och på i en fart. De hade
många originella trick att visa och snygg rekvisita därtill. De följdes av en artist i det magiska facket,
nämligen den elegante VIGGO JAHN, mannen med de svarta handskarna, korten och de vita
käppknopparna. Det var alltid en fröjd att se ett superproffs som Viggo Jahn i arbete.
4 VINCENT CARDINALS följde så med musikaliska toner av alla slag samtidigt som de utförde
akrobatik med instrumenten i händerna flygandes i luften och balanserandes på varandra.
Ett betagande vackert luftnummer i lodrätt rep med TOSCA DE LAC avslutade den artistiska
skådenummersavdelningen innan Karl Gerhard tog hand om andra avdelningen.
De gjorde så på den tiden på Liseberg, hade ibland stora stjärnor som sjöng och därtill alltid
vad jag kallar riktiga artister, skådenumren. I flera år var jag alltid minst två gånger i månaden
på Liseberg för artisternas skull, även de som då var på någon av de tre friluftsscenerna.

 

                                                                                  

VIGGO JAHN                                                  CLEMENTI TWINS                                                                                TOSCA DE LAC

 

*    *    *

CIRKUS  SCOTT

Programbladen i början på detta årtionde var med svartvita bilder, endast omslag hade färg.
Så man kan säga att det skett en hel del under åren framåt i det fallet. Detta gällde inte enbart
Scott, alla andra hade detsamma. Men detta hindrar inte från att skriva om programmen.

 

                                

Hermanos Martini

5 Rodriguez

3 Lorandos

 


(Cirkus) Togni's Elefanter

 


2 Morways

 

Många av djuren i årets program kom från Schweiziska Cirkus Knie, så och de 18 ystra ponnier som inledde enligt programbladet. Ystra var de med de var bara 17.  Av gammal
vana räknar jag alltid och ofta, när det gäller djur, så kan ju en eller ett par vara lite opassliga ibland. Men en fartfylld inledning var det, det skrev jag i mina anteckningar.
Första mänskliga artister var de 3 LORANDOS med sin fullkomligt hejdlöst roliga akt på och under sin spända lina. Det satte fart på skrattmusklerna hos åskådarna från början.
Ett exotiskt potpurri med en herrans massa olika djur som gick några varv runt i manegen (Knie) innan vi fick rikta blickarna uppåt när de dödsföraktande lindansarna i
RENZ-truppen gav sig ut på höga linan under tältkupolen. De bjöd på många nervpirrande ögonblick och många var de bland åskådarna som gömde sina huvuden i händerna.
Finalnumret var det mest spektakulära, 6 personer i tre våningar på linan (se bild nedan) där det verkligen gällde att hålla tungan rätt i munnen och balansstavarna i händerna.
Öronbedövande applåder följde på detta innan DAMIONS sjölejon gjorde entré. Duktiga sjölejon som gjorde de balanser och jongleringar som sjölejon brukar göra förutom det
udda och spännande tricket att på en stor boll balansera sig upp på en bana som gick i 90 graders svängar. Otroligt duktiga djur. Följde på detta gjorde TONI HOCHEGGER
med Knie's ädla hästar i ett frihetspotpurri. Mycket väldresserade hästar, som allt hos Cirkus Knie. Akrobattokarna REBERTE TRIO flög in i manegen som om de hade turbo
i benen. Fantastiska fartfenomen i akrobatiska utsvävningar. (Jo jag läser i mina gamla anteckningar, undrar vad jag menade med det). PHYLLIS ALLAN med alla sina pudlar
intog manegen i stora språng och många trick innan kinesiska CHY BAO GUY familjen kom med den orientaliska touchen i sina alla akrobatiska övningar och tallriksspinnande.
Så var det paus och tid för sockervadd och popcorn med mera.
I pausen monterades en räck-konstruktion upp och den var av det ovanligare slaget (se bild ovan) då den bestod av fem räck varav tvåan och fyran var högre än de andra. Oftast
var det 2 eller 3 räck artister jobbade i. Här var det 5 och i två våningar. Det gav möjlighet till annorlunda framförande. Och så de gjorde det, fullfart från början och akrobaterna kastade sig från räck till räck, upp och ner i våningarna och när alla fem samtidigt for runt så var det nog en och annan i publiken som var rädd att de kolliderade. Sådana här
upplevelsevänliga nummer slår alltid, även här gav publiken sitt bifall. Djurkombination följde, 6 Palominos och 6 Zebra i samma dressyr, en då ovanlig kombination. Men det
gick bra som oftast med Knie-djur. På detta följde så det mest ovanliga djuret i den mest otroliga "dressyren". En bur och en dam kommer in och i buren finns en stor gorilla,
tror jag, men det verkade vara en människa i kostymen, e l l e r. Det började så smått med lite kul saker och händelser och bananätande innan det övergick i något som jag
måste kalla  o t r o l i g t! Denna gorilla började fara runt i manegen, gav sig upp i masterna, gick på linorna mellan masterna for runt värre än en trapetsartist innan han så
småningom landade på manegegolvet igen. En formidabel gymnastisk uppvisning av sällan skådat slag. För att inte säga. aldrig skådat slag tidigare. Mycket bra! Riktiga djur
kom efter detta, tre elefanter från Italienska Cirkus Togni som inte bara kunde det vanliga utan dessutom kunde räkna! Alla barns förtjusning. Andra som fick fart på både barn
och vuxna var clownerna HERMANOS MARTINI från Spanien, Inga språkkunskaper behövdes där inte. (Synd att clowner nuförtiden glömt det mesta från förr. I alltför många
fall är det tråkiga clownnummer för det mesta även om sällsynta undantag finns). Från Ungern kom så MORWAYS språngbrädesakrobater med flera hisnande kombinationer
från vippbrädan upp i luften till mottagaren. På den tiden var det ofta ungrare i sina tjusiga kostymer som jobbade på vippbräda. Hela programmets avslutningsnummer var
7 THERONS, 14 blixtskickliga fötter (som det stod i programbladet) som for in med stor hastighet och utförde underverk på hjul. En värdig avslutning på föreställningen.
Finalen följde så med samtliga artister och några djur därtill. En härlig cirkusafton var tillända!

 

 


Kiki


7 Therons

     


Danion's Sjölejon

 


Phyllis Allan

Reberte Trio

     


Norbu

 


Renz-truppen

     


Knie's Hästar

 


Chy Bao Guy

*    *    *

VARIETE  INTERNATIONAL

1962 års Varieté International var väl ingen höjdare även om det fanns ett antal bra nummer. Den ungerska musiktrion BAN inledde.
Därpå ett något udda nummer, 2 JOKAS, med akrobatik och överraskningar och riktigt bra volter så där plötsligt. Överraskande.
Därpå följde baletten MOULIN ROUGE och den var faktiskt bra. Inte bara snygga tjejer utan också riktigt bra dansande för en gångs
skull. Det hörde inte till vanligheterna annars. THE LONG LEGS gjorde ett "trapetsarbete" med akrobatik högt upp tack vara sina
styltben innan BELITA solodansade och den 'lealöse' DOS DEDIOS crazyakt följde. Ett bra balansnummer var LES IKARUS med
med fotantipod och akrobatik. Efter pausen (där jag vann en chokladkartong enligt mina anteckningar) startade musiken innan baletten
åter lät oss fröjdas av synen innan DIE HARDY LOSSAU-ROMANO trollerishow tog fart. Jag har inte minsta anteckning om vad de
gjorde då jag lämnade pennan för att filma hans show. Tyvärr har filmen försvunnit  någon gång sen dess (TIPS: städa mindre på era
kontor och lager för ni hittar inget efter det). ERNA & RAY var två franska artister med lyftakrobatik och cykeljonglörerna DUO REAN
följde så med sin konststycken till valsmusik. Riktigt vackert faktiskt, riktigt bra. Som sista nummer kom CLIFTON BROS ett par
härliga akrobater med jobbiga trick och konster. Deras avslutningsnummer var imponerande. Den ena akrobaten hängde i en trapets
med fötterna cirka 2 meter ovan golv. Denne på golvet slängde sig så bakåt med sina fötter uppåt och krokade i partnerns fötter
schmack, så satt han där. Fantastiskt fantastiskt, en riktig pangavslutning i numret och på hela varietéföreställningen denna kväll.
 

 

<<<DOS DEDIOS                                                                                          ^  ERNA & RAY



DUO REAN

 

 


DIE HARDYLOSSAU-ROMANO

       

2 JOKAS

LES IKARUS

THE LONG LEGS

 

*    *    *

Så drar vi till Danmark och en varieté på LORRY med ett bra program

L O R R Y    JULI 1962

Rykten hade spritt att Lorry's juliprogram var riktigt bra så givetvis for vi dit och möttes av TAGE LÜNEBORGS orkester
innan conferencieren, ingen mindre än Gentleman Jack, hälsade oss välkomna och presenterade första artisten de
2 ROLLEX, ett utomordentligt rullskridskonummer innan CHRISTINE FRANCE (fransyska) kom med sina trollerier
där en papegoja hela tiden försökte stjäla uppmärksamheten. Riktigt kul faktiskt. THE 3 WILLARDS var en munspelande
herrtrio med massor av skön och stundtals kul musik innan konferencieren själv Mr GENTLEMAN JACK började
stjäla plånböcker, klockor och slipsar med mera från herrar ur publiken vilket han gjorde på sitt charmerande vis.
En spansk orkester med spanska tongångar  fick publiken att vakna till och LES RIGA, en herre en dam, med komisk
akrobatik och där oftast damen var underman! Vi fick sen höra, verkligen höra det mesta då imitatören YONAL
dök upp låtandes som en skrikande baby. Hans förmåga att frambringa världens alla ljud var fenomenal antingen
det gällde ett tåg, en brandbil eller ett reaplan förutom en massa kända personer. URKUL! Åsså fick vi oss till
livs en dansk jonglör, ERIK  ZIDLA, med bollar, klubbor, ringar jonglerade och balanserade han utan att tappa något.
Å så kom han, 'Negersangeren fra "Carmen Jones" ' som det stod i programbladet. En fantastisk herre med en
vidunderlig basstämma, en gudabenådad sångare. Jag satt hela tiden och tänkte, tänk om han kunde sjunga
'Old Man River'. Och tre bitar senare kom den, Old Man River. Det gick en ilning genom hela min kropp,
det var som om någon kopplat mig till 220 volts ledning. Jag fullkomligt rös och frös om vartannat. Jag skäms inte
för att säga det, jag fick faktiskt tårar i ögonen! Vilken upplevelse! Jag har inte glömt det efter mer än 50 år.
Gentleman Jack tackade sen publiken för att den kom och önskade oss välkomna åter.

 

2 ROLLEX

YONAL

 
     
                              

ERIK ZIDLA

   
 
                                        

LES RIGA                                                                                                                                                                 HERBIE STUBBS

 


*    *    *

CIRKUS  SCHUMANN

Detta år, cirkusens 114:e säsong, varav det är 42:a säsongen i Göteborg, fortsätter cirkusens segertåg.
Vårpremiären i Göteborg, på anrika Lorensbergs Cirkus, samlade som vanligt fullt hus.

                                           

4 PETERS

TUX

MARYSE BEGARY

 
 

 

RUDI LLATTA

   
 

ARTURO SEGURA  i sin bakåtsaltomortal på spänd lina                            

   

 Det var alltid med stor förväntan jag tog mig till Göteborg och premiären eftersom man strax före föreställningens början kunde gå runt och
prata med många gamla cirkusbesökare. När OLE HÖYERS orkester spelade upp började så showen med MISS IRENE en ballerina till
häst innan 4 BIROS stormade in med ikarier och språngbrädesakrobatik i den högre skolan. Och som jag tidigare nämnt var dessa artister
oftast ungrare, så även BIROS i sina eleganta kostymer och i numret 'saltomorterade' en man till stående på en kvinna, inte så vanligt precis.
Sen var det dags för eleganta PAULINA SCHUMANN att presentera en Siciliansk Scen med Åsnor och Palominos och som alltid hade
hon elegant dress. Köksmästaren TUX var näste man med sina köksredskap som han jonglerade med och staplade upp på huvudet.
GUTTENBERGs Ryttarfamilj fräste in i manegen med ett Pas De Deux som var fantastiskt och tjusigt. Och så var det dags för ett luft-
nummer med MARYSE BEGARY världsberömd trapetsartist med 30 en-arms-snurrningar. (Det var förresten hon som var stand in för
Gina Lollobrigida i filem "Trapets" med Burt Lancaster och Tony Curtis). Åsså kom de, de fenomenala clownerna i RUDI LLATTA-familjen.
De hade varit med tidigare år och var sen länge en av mina stora minnen av clownnummer. Otroligt roliga och fantastiska musiker därtill.
De ligger på min egen topp tre lista över upplevda clownnummer, såna som gör att man faller pladask för deras framförande och aldrig
glömmer dem. Taram-ta-da taram-tadi ! Sen var det Paus och i Göteborg på Gamla cirkus brukade en hel del gamla cirkusälskare
samlas i kaféet för att snacka om cirkus. Då kunde man få berättat från gamla tider och detta var för mig alltid en stor händelse. (Jag var 15
år första gången jag liftade med bilarna från slakteriet i Skara till Göteborg på morronen för att se cirkusen på kvällen och sen gå brandvakt
i stan innan jag åkte hem med nästa dags slakteribil. Vad gjorde man inte för cirkus. Fast i ärlighetens namn, jag behövde inte gå ute då i mars månad. Jag fick sova i stallet när de hörde vad jag hade gjort för att se deras cirkus. Det var början till en mångårig vänskap). Efter pausen
presenterades WHITE HORSE FANTASY en exclusiv skolritt med PAULINA, MAX och ALBERT SCHUMANN och det var ju alltid en
fröjd att se familjens hästnummer, så elegant, så vackert så oöverträffat. Vad finns mer att säga. Svenska THE KIMS tre herrar med excentrisk akrobatik vars början var kul. När ridån gick (det fanns alltså en scen på gamla Lorensbergs Cirkus) så stod den ena mannen med armarna
rakt ut och på dessa satt de två andra männen. Det såg helt otroligt ut! Men så efter några sekunder hoppa männen ner från hans armar
och då såg vi stålställningen bakom. Men det var en kul öppning. 3 KIMS kopierade 2 LERYS styltakrobatik men fick inte spets på den
så vad gäller det var de inte lika bra. I övrigt hade de en hel del roliga grejer för sig, skolade som de var från USA-turnéer. En lindansare
på spänd lina, ARTURO SEGURA var nästa nummer och han var verkligen duktig och hade ett enormt fotarbete. Hans sluttrick var en
baklänges dubbel-saltomortal på linan.  Stora applåder. Ett mellanspel med GASTON, ballong-clownen, som delade ut djur till barnen
under tiden linställningen togs bort innan hästnumret UNGERSKT INTERMEZZO presenterades av ALBERT och BENNY SCHUMANN.
Numret kallades "Hästarna springer på Pusztan". Det var som vanligt schumann-klass på det. Otroligt egentligen att de kom med så många
nya hästnummer varje säsong. I sanning imponerande. Denna föreställnings sista nummer var 4 PETERS ett luftnummer av annorlunda
slag då de hade två raketer som fräste runt i luften och där två herrar och två damer utförde synnerligen spektakulära akrobatiska konster
under det att raketerna for runt runt. En synnerligen fantastisk avslutning på en stor och elegant och underhållande cirkusföreställning.
Och på detta FINALEN med alla artister i sina vackraste scenkläder till publikens öronbedövande applåder.

                                                                                               

PAULINA SCHUMANN

3 KIMS

4 BIROS

     
                           

KNIE'S Fotbollsspelande hundar

BENNY SCHUMANN

GUTTENBERGS


*    *    *

 

T I L L B A K A  till   NYTT