20070530+31 06-01 06-04

FÖR  50  ÅR  SEDAN
På några cirkusar och varietéer i Sverige 1957

När man sitter och studerar gamla program känns det nästan som att det var igår man
såg en del artister. Det finns ju de som lämnar minnen efter sig och som man inte
glömmer i första taget. Och det är roligt, inte minst för att man kommer ihåg, trots
åren som går och begynnande "ålderskrämpor". Nåja, än hänger gubben med.

CIRKUS ROLANDO bjöd detta år, 1957, bland annat på BERGs Jätteslagbjörnar och
det var ju ett sensationsnummer. Just då visste vi ju inte att det inom ett par år
skulle vara förbjudet med rovdjur och apor. MAXINY var en svensk illusionist. Jag skäms
nästan, men jag kommer inte ihåg ett enda trick. Däremot har jag aldrig glömt ANDRE
BELGA, en jonglör med lite annorlunda trick. Som t.ex. dörren på pannan. 
Dörren på pannan? Jo det var så här att ett av tricken han gjorde var att balansera en
normalstor 'dörr', cirka 80 x 200 cm, på pannan OCH, det som var den stora grejen med
detta nummer, han balanserade dörren på kortsidan i ena hörnet och så knyckte han till
på huvudet varpå dörren kanade hela långsidan ner så han tog den i andra kortsidans ena
hörn. Detta hela tiden balanserande dörren på pannan. Detta gjorde han flera gånger och
det var ett enormt slående nummer publikt sett. Tilläggas kan att han var ganska 'normal'
i sin hårväxt men hade en längsgående glipa mitt i huvudet just där som dörren kanat omkring.

 FROHNS sjölejon och BRAUNs hundar var andra djurnummer liksom hästar och chimpanser 
från Furuvik och den oridbara åsnan. Mycket djur i programmet. MARY o JEFF med lustig-
heter på hög stege var otroligt mycket roligare än ett modernt sådant nummer jag sett
i år 2007. ROLANDOs stallpris var 1 krona vuxna och 50 öre för barn. Programmet kos-
tade 50 öre och var tredelat blad och hade 3 st annonser (inkl ett från tryckeriet).


CIRKUS  ALTENBURG


Direktör Albert Altenburg


Ewald Carstensen med
Benneweis 8 Lejon
En syn vi aldrig mer får se i Sverige

CIRKUS ALTENBURG hade 1957 FRED BARY komisk jonglör på enhjuling på ett bord
med cirka 1 meters diameter. XENIA & RUDOLF ett danspar från Ungern. Hundnumret
var Belgiskt, PAULTON & CIE, mycket bra. Ett konststycke i sig visade DOS DEDIOS
den så kallade gummimannen. Makalös och 'lealös'. Häst o Ballerina visade PERO
SMAHA och LILIJAN och 5 MARTONS hade ett för den tiden enormt trampolin-nummer
i en otroligt forcerad fart. Detta var inte så vanligt på den tiden. Efter pausen kom
EVALD CARSTENSEN med Cirkus Benneweis 8 Lejon. Följt av MISS KENNY, trapets-
tjejen som tackade nej till en miljonär bara för att hon ville jobba vidare i cirkus. Och
vilket elegant nummer hon visade. Ingen longe där inte. Dir ALTENBURG själv och
CHARLES LINDBERG presenterade frihetspotpurri med hästar. 5 DHANAS var spring-
brädesakrobater med både enkla och dubbla saltormortaler till 3 man högt. Efter detta
var det dags . . då kom dom . . clownerna jag aldrig glömt, 6 MUNOZ från Portugal.
Vilken musikalitet, vilka entréer, vilka ROLIGA clowner, vilken rolig begravning av en
loppa, ja, vilket enormt nöje att se dessa artister och deras nummer!! Avslutade pro-
grammet gjorde ALTENBURGs 3 elefanter, där den ena balanserade på ett ben. Ett
gediget program som alltid på CIRKUS ALTENBURG. (Detta program såg jag i Skövde
eftersom de endast reste på bredspårig järnväg och aldrig kom till Skara).

I Folkets Parker reste detta år VARIETÈ INTERNATIONAL med ett program där t.ex.
danske PAUL ARLAND trollade fram fiskar i sin otroliga akt förutom att han också var
konferencier för hela programmet och då presenterade TUX, jonglören med det flygande
köket och svenske ERICO GUNARDO, mannen som  hoppade rep stående på huvudet! 
TUX
2 SHELTONS var rullskridskoakrobater och GEORGE RAVNS trio spelade.
ANITA & ALEXANDER var dansakrobater CYCASSO en kul snabbtecknare och
TRIO ZERNDT visade salongsakrobatik i frack och galablåsa innan sista numret kom,
nämligen NONI, NITA och DODI de mångkunniga roliga och musikaliska artisterna.
NONI, ("värry kåld inn Skandinavia tonajt") var en putslustig clown, mer scenclown än
cirkusdito. Han och döttrarna slog i alla fall bra när de skämtade, spelade (fiol, drag-
spel och harpa med mera). Paul Arland drog ett stort lass genom hela showen och
allt som allt var det en trevlig kväll i Lidköpings Folkets Park denna sommar 1957.

CIRKUS SCOTT reste i alla fall 1957 under direktrisen KÄTE BRONETT. För regin
stod Francois Bronett och A. Delbosq. BELA ROUCKA visade Englands största
blandade rovdjursgrupp och från England kom också DIGGER PUGH baletten. Sång
på cirkus fanns då också av LEON HOLCK (som åtminstone stod still i bakgrunden)
som sjöng under det att MISS LUANA gjorde konster i trapets. HANS STRASSBURGER
framförde sina egna hästar och JOY KAI & CO, den lille mannen med den stooora
damen som dockan i lådan, (hur? fick hon plats i den lilla lådan), förvånade publiken
storligen. Och så kom de fantastiska REVERHOS på slak lina. De verkade vara födda
på slak lina och gjorde de mest otroliga trick och konster som man trodde var omöjligt.
Wild west i form av 5 CORDONS med piskor och lasson och MONY MORÈN i en
perchakt innan Strassburger skolred och baletten gjorde en luftbalett. Från USA kom
DE JOHNGES 10 chimpanser och sista numret före paus de fantastiska ikarierna
3 AKEFFS, vilken höjd vilka akrobatiska trick vilket kunnande. Efter pausen var riggen
till luftnumret uppe och 8 CRONERAS gjorde entré. Ett dubbelt trapetsnummer i det
att trapetserna satt i "4 hörn", flygandet utfördes alltså med två flygare samtidigt i KORS,
det var oerhört fascinerade och nagelbitande och "mycket". I sanning ett kanonnummer.


Alfred Burton

                                          Croneras >


MISS CORRINGTON kom sen, om henne kommer jag inte ihåg ett dugg, tyvärr. Men
näste artist har jag aldrig glömt, ALFRED BURTON som på hög stege byggde upp
"tegelstenar" stående på händer, högre och högre och sen, fortfarande på händer,
vaggande från vänster till höger kastade ned en sten i taget tills han var på stegen igen.
Ett otroligt publikslående nummer, rena vrålsuccén. Clownerna 5 BENTOS satte
inga större spår i mitt minne. Det gjorde däremot EDIT CROCKER med sitt björnnummer.

Tänk er en björn cyklande på en cirka drygt 2 meter hög cykel !! runt i manegen.
Det har jag aldrig glömt. På den tiden visade Scott cirkusprogram som stod.

Så kommer vi till Trolle Rhodins ZOO-CIRKUS, reklamerat som Sveriges största Show.
1957 hälsade DON BERTINO publiken välkommen och så följde en "3-ring-show" med
12 attraktioner på 12 minuter med Rudolf Belli, Ingeborg Jäger, Kurt Jäger, Ivan Bratuschin
Hildegard Bratuschin, Don Bertino, Robertis m.fl. I sanning ett fartfyllt öppnande av
programmet med denna USA-inspirerade start. Sen följde TVÅ luftnummer SAMTIDIGT,
svenska 2 AERISTOS och 3 OLYMPIAs innan blixtjonglörerna 6 WALLASTONS
med sina klubbor gjorde entré i sina "vardagskläder". Jo de var klädda som folk på stan
kostym och klänningar. Ovanligt. Kanske just därför lite uppseendeväckande.

ARTHUR BELLI presenterade Zoo-Cirkus' Babyelefanter före Clownerna CHICKYs lilla intermezzo 
under tiden slaka linan till ULFI sattes upp. Han hade flera bra trick, på stege och balanserande 
på pekfingrarna på den slaka linan bl.a.. (
På den tiden balanserade jag själv på slak lina så jag kopierade 
detta stegnummer. Jag har stegen kvar om någon vill pröva på det numret. Plus lin-ställning). 

Så följde hästnumret med Trolle denna gång (ibland med Kurt Jäger). Så kom akrobatnumret 
med de svenska 2 APOLLOS ( som kämpat mot polio i många år och hade svårt för att gå)
Dess båda akrobater hade en enorm armstyrka och gjorde trick som jag ALDRIG sett
ens fullt friska akrobater göra, (och jag har sett cirkus i 66 år!). Deras mest otroliga
akrobatik kom där den ene ligger på rygg på ett stativ 2 meter högt och den andre
står under. De fattar varandras händer och övermannen lyfter i ett tempo upp under-
mannen till vågrätt och fortsätter svänga upp honom över sig tills han står på händer
på undermannens händer. Detta var så otroligt så man trodde inte sina ögon.

KAM TAI CO kallade sig de Kinesiska hovkonstnärerna med sedvanlig kinesiska
tallriks- och andra nummer innan de 5 BRATUSCHINS sprängde in på sina hästar
i full karriär i ett speedat ryttarnummer där minsann inget sadeltrick saknades.
Efter pausen framförde ANTON KOLLMAN cirkusen vackra rovdjursgrupp med både
    lejon och tigrar samtidigt. Akrobatik i roterande mast bjöd 2 ERLYES på (samma artister       
som 2 Aeristos före paus). Så följde en balettsymfoni i luften innan TAY-RU gjorde
entré, mannen som var berömd för sin balans på ett pekfinger på en liten kula.
MARCO, (som inträdde i programmet från 3 juni), var en av de första balansartisterna
jag sett med kniven-i-munnen-svärdet-på-kniven. Han började med en jonglering av ett
stort porslinsfat så det stod härliga till. Sen satte han svärdet på kniven i munnen och
klättrade upp i sin höga stege vilken på toppen hade en svajande stegbit på cirka 5-6 m
på vilken han började svaja fram och tillbaka samtidigt som han balanserade svärdet på
kniven i munnen så fradgan sprutade om honom. Fabulöst helt enkelt. Nackhårsresande.
CHICKY & CO, clownerna i sitt huvudnummer, vansinnigt roliga. På det så ett nummer
kallat "Färiln vingad syns på Haga", tjusarkungen Gustav III med uppvaktning. Ett
kostymspektakel med ryttare och uppvaktning. Man kunde riktig föreställa sig hur det
hade sett ut i slutet av 1700-talet. Avslutade programmet gjorde KARL ZIPPLIES
med sina sjölejon. Kanske inte helt rätt, avslutades gjordes programmet med en
enorm jättefinal med alla medverkande. Och de var många.

LISEBERG, nöjesparken i Göteborg, hade i mitten och slutet av femtiotalet alltid fina
 artistnummer. Dels på friluftsscenerna och dels (kanske framför allt) i CABARETHALLEN
denna formidabla plats för artister. Inte nog med detta, inträdet till Liseberg var 1 krona,
biljetterna till Cabarethallen kostade 3:50 resp. 4:50. Egentligen inte klokt för all denna
artistunderhållning som bjöds. Jag kommer ihåg när jag fick körkort och skaffade en bil,
en gammal Ford V8 Tudor -37, och vi åkte till Liseberg var fjortonde dag, för de bytte
program varannan vecka. Dessa resor blev så populära bland kompisarna hemma i Skara
att jag började köra varje vecka, och därtill en annan kille gjorde detsamma så 10-12
Skarabor for varje vecka till Liseberg. Man kan förstå detta då 20 kronor räckte till både
resa, inträde och Cabarethallen. Ja till och med räckte det till en varm korv. Vilka tider.
Vad kunde man då få se på Liseberg. Jag har plockat fram program från 5 olika perioder.
Första halvan av Juli hade på friluftscenen DIE RHÖNWELLS med hjulakrobatik, det nu
nästan bortglömda sättet att fara runt inuti stora hjul. Dessutom de fantastiska
svajmastartisterna AERIAL HUSTREIS i sin 40 meters-mast. (Fru Hustrei hade släkt
i Fyrunga mellan Skara och Vara. Där kunde de vissa år stanna en eller två veckor
mellan engagemang i Sverige och Danmark). De var formidabla i sin mast och var flera
säsonger på Liseberg. Cabarethallen (2 shower per dag) hade denna period en rysk
balett med sabeldans, HOTCHA TRIO på munspel, ALBERT STURM med tidnings-
trollerier och stegar och palmer ända upp i taket. 3 ARNAUTS musikaliska kaskadörer
och LES NAJARRO akrobater med en dam på cirka 120 kilo, men vilken akrobatik hon
medverkade i. Man trodde inte det var sant. Hela Cabarethallen gungade när publiken
visade sin uppskattning. Och så buktalaren CHRIS CROSS med sina dockor i
naturlig storlek, han var bra han, en riktig buktalare. Efter en kväll på Liseberg med all
denna underhållning plus musik på flera scener, Veckans Revy med mera, så kan förstås
att man mer än gärna återkom. Det var att springa mellan alla scener för att få se allt.


DIE RHÖNWELLS


AERIAL HUSTREIS

ALBERT STURM

CHRIS CROSS


Andra halvan Juli var programmet på Cabarethallen BALLET RUSSE IRININA GRJEBINA,
samma ryska balett, LES DOMENECHS eleganta akrobater, MARIANNE & WILLIAM
BLACKER, urkomisk dansakrobatik och BOB BRAMSON med sina ringjongleringar.
Tunnband jonglerade han med på alla upptänkliga sätt och fick dem att snurra på golvet
för att 'gå i mål' efter ett par varv. En synnerligen elegant jonglör. I detta program tog
den franska sångerskan PATACHOU halva tiden. Hon var en stor stjärna och visade det.
Cabarethallen hade ofta en storstjärna med bland skådenumren. På friluftsscenen var
AERIAL HUSTREIS kvar och såg och hörde vi DEEP RIVER BOYS, mamma mia.
Första halvan av Augusti visade Cabarethallen ASTORIS i ett kombinerat räck- och
trampolinnummer. VIGGO SPAAR den danske trollaren med vatten i tidning och kortet
på svärdet förutom vandrande flaskorna i ett med-glimten-i-ögat-trolleri som gick hem.
ALF & TOSCA med bakåtböjningar. Han satte tänderna i ett grepp och böjde kroppen
bakåt över sig och kom parallellt med fästet. Allt han 'satt fast i' var tänderna!!!!
Alf & ToscaBob Bramson

Balett var BALET ESPANOL DE SILVIA IVARS och avslutade gjorde den humoristiska
sånggruppen LES CENQ PERES, 5 sjungande, imiterande och parodierande herrar.
På friluftsscenen ROMAN BAIT, blixtjonglör på enhjuling, KLÄDD I FRACK! Plus en
herre i svingande trapets, BARTONA. Jag noterar också att MALTE JOHNSSON och
EDIT SEGERSTEDTS orkestrar spelade på olika dansbanor förutom musik lite här o var
på skilda scener. Det hände saker på Liseberg på den tiden.  Andra halvan av Augusti
bjöd på ALMA PIAIA i vertikalrep, på BOB BRAMSON igen, på YONAL en otroligt röst-
stark fransman med joddling som kännetcken, samma balett (de var oftast 2 perioder),
plus den kanske största "snackisen" i Cabarethallens historia, nämligen dansösen
BABY SCRUGGS. Vilket liv det blev, vilket tidningsskrivande det blev efter hennes
framträdande. Hon hade minimalt med kläder på sig och i sin BH hade hon två tofsar,
en vid vardera bröstet. Sen satte hon rotation på dessa på olika sätt. Ibland snurrade
de åt samma håll, ibland motvalls varann, ja det var kul. Men bemärk att detta var 1957,
tiden var knappt mogen för denna typ av underhållning och folk ansåg att det var inte
värdigt Cabarethallen och Liseberg. Ja jösses. Hennes mamma fanns alltid i kulisserna.
På friluftsscenen 2 THEDAS i trapets, ett par tvillingsystrar i ett bra cirkusnummer.
Säsongens sista Cabarethallsprogram innefattade DARMORA DANCERS balett och
JOSE SEE-HEE, kinesiska akrobater med otrolig balans och precision. 3 BRAGAZZI
komiker och den alldeles förtjusande dockteatergruppen COMPAGNIE DES MAROTTES
som gav oss illusionen av att dockorna var levande. Snyggt, färggrant och elegant. De
välkända PETER SISTERS svarade för andra halvan med sina melodier. De två
trapetsflickorna var kvar på friluftsscenen plus KAPTEN LEONI, den levande kanonkulan.

Med allt annat som skedde på Liseberg denna säsongens sista program så kunde man ju
inte annat än att börja längta till nästa säsong när artisterna ånyo skulle glädja oss.

Det var då det, på senare årtionden har Liseberg tyvärr inte samma dragning på mig.
Jag saknar sen länge detta fantastiska utbud av artister, alltså riktiga artister.

Som framgår av raderna i detta 50-års-minnande (med hjälp av programmen) så fanns
         det mycket att se på cirkus och varieté redan 1957.  Det är inte långt ifrån att säga att   
   det var bättre förr. I vilket fall som helst, det var bra nog och jag är glad för att ha fått se all
denna fantastiska underhållning. (Och visst, det fanns fler företag. Men detta får räcka).

©Toledo 2007-2017